#ကဆုန္လျပည့္ဗုဒၶေန႔ဆိုင္ရာ
ေဗာဓိေညာင္ပင္ ကို ဘာေၾကာင့္ ကုိးကြယ္သင့္သလဲ...
အာ , ေဗာ , ကာ , ယ , ဆံ , ေရႊ , ကဏ္ , တဲ့၊
အာ - - - အာနႏၵာမေထရ္
ေဗာ - - - ေဗာဓိပင္
ကာ --- ကာဠဳဒါယီအမတ္
ယ - - - ယေသာ္ဓရာ
ဆံ - - - ဆႏၵအမတ္
ေရႊ - - - ေရႊအုိးႀကီးေလးလုံး
ကဏ္ - - - က႑ကျမင္း
ဒီ (၇) ဦးဟာ ျမတ္စြာဘု႐ားရဲ႕ ဖြားေတာ္ (၇) ဦးျဖစ္ပါတယ္။ ဖြားဘက္ေတာ္ဆုိတာ ျမတ္စြာဘုရားေမြးဖြားတဲ့ ေန႔ အခ်ိန္မွာပဲ တၿပိဳင္နက္တည္း အတူတူေမြးဖြားလာၾကတာျဖစ္ပါတယ္။
ထုိအထဲမွာ ေဗာဓိပင္ဟာလည္း တစ္ခုအပါအဝင္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေဗာဓိပင္ေအာက္မွာပဲ ျမတ္စြာဘုရား႐ွင္သည္ မာန္ငါးပါးကို ေအာင္ျမင္ေတာ္မူၿပီး သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ၿကီးကို အခုလုိ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ည အာ႐ုဏ္မတက္ခင္မွာ ရ႐ွိေတာ္မူခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။
ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူၿပီးေနာက္မွာလဲ ေဗာဓိေညာင္ပင္ႀကီးကို သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ႀကီးကို ႐႐ွိေတာ္မူခဲ့တဲ့ေနရာပဲဆိုၿပီး (၇) ရက္ပတ္လုံး ဖလသမာတ္ဝင္စားကာ ေဗာဓိပင္ေအာက္မွာပဲ ေနေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ထုိေနာက္ ေဗာဓိပင္႐ဲ႕ အေနာက္ေျမာက္ယြန္းယြန္းမွာ႐ွိေသာ ကုန္းေတာ္ေပၚမွ ရပ္လ်င္ မမွိတ္မသုန္ေသာ မ်က္စိျဖင့္ ၾကည့္႐ႈေတာ္မူရင္း (၇) ရက္ပတ္လုံး ဖလသမာပတ္ဝင္စားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ထုိေနရာဝန္းက်င္မွာပဲ ဆက္လက္ၿပီး စကၤမနသတၱာဟ၊ ရတနာဃရသတၱာဟ၊ အဇပါလသတၱာဟ၊ မုစလိႏၵသတၱာဟ၊ ရာဇာယတနသတၱာဟ ဆုိၿပီး သတၱဌာန (၇) ဌာနမွာ (၇) ရက္ဆီ [၄၉] ရက္ပတ္လုံး ဖလသမာပတ္ဝင္စားကာ သီတင္းသုံးေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
ထို႔ေၾကာင့္ ေဗာဓိပင္ဟာ ဘုရား႐ွင္႐ဲ႕အသုံးအေဆာင္ျဖစ္တာေၾကာင့္ ပရိေဘာဂေစတီထုိက္ပါတယ္။ ေစတီထုိက္တယ္ဆုိတာ ပူေဇာ္ကုိးကြယ္ထိုက္တာကိုဆုိလုိတာျဖစ္ပါတယ္။
ထုိမူလေဗာဓိပင္မွ တစ္ဆင့္ သာဝတၳိျပည္သူေတြ ဘုရားမ႐ွိတဲ့အခ်ိန္ ကိုးကြယ္ၾကဖို႔ သာဝတၳိၿမိဳ႕မွာ ႐ွင္အာနႏၵာဦးေဆာင္စုိက္ပ်ဳိးခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ အာနႏၵာေဗာဓိ ဟု အမည္တြင္ေသာ ေဗာဓိေညာင္ပင္ကို ျမတ္စြာဘုရား႐ွင္လက္ထက္ေတာ္ကတည္းက စုိက္ပ်ဴိးခဲ့တာ ယခုတုိင္႐ွိေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။ သာ၀တၳိျမိဳ႕သူျမိဳ႕သားတုိ႔သည္ ထုိေဗာဓိပင္ကို အေမႊးနံ႕သာ ပန္း ဆီးမီးတုိ႔ျဖင့္ ဆက္ကပ္ညႇိထြန္းျခင္းျဖင့္ ဘုရားရွင္အား ပူေဇာ္သည့္အေနျဖင့္ အျမဲပူေဇာ္ခဲ့ၾကပါတယ္။
တဖန္ သာသနာႏွစ္ ၂၀၀ ေက်ာ္မွာလဲ အေသာကမင္း၏ ပုိ႔ေဆာင္ေပးမႈျဖင့္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံမွာလည္း ေဒဝါနံပိယဒႆီ မင္းကုိယ္တိုင္ သီဟုိဠ္ျပည္သူေတြ ကိုးကြယ္ရစ္ၾကဖုိ႔ ေဗာဓိပင္ကို စုိက္ပ်ဴိးခဲ့ပါတယ္၊ ၎ေဗာဓိပင္သည္လည္း ယေန႔တုိင္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံမွာ ႐ွိေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလုိပရိေဘာဂေစတီထုိက္ေသာ ေဗာဓိပင္ကို ဘုရား႐ွင္လက္ထက္က စၿပီး ယေန႔တုိင္ေအာင္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြဟာ ကုိးကြယ္လာခဲ့ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။
ဘုရားလက္ထက္က ရဟႏၲာအ႐ွင္သူျမတ္ႀကီးေတြကလည္း သူတုိ႔ရဟႏၲာျဖစ္ၿပီးေနာက္ သူတို႔ရဲ႕အတိက္အေၾကာင္းေတြကို ေျပာျပတဲ့အခါ ေဗာဓိပင္စုိက္ပ်ဳိးျခင္းေၾကာင့္ ရ႐ွိတဲ့အက်ဴိးတရားေတြကို ေျပာျပခဲ့ၾကပါတယ္။
အသနေဗာဓိယမေထရ္ အေလာင္းသည္ တိႆဘုရားရွင္၏ ေဗာဓိပင္ကို စိုက္ပ်ိဳးပူေဇာ္ရေသာ ကုသိုလ္ေၾကာင့္ နတ္ျပည္၌ျဖစ္ရျခင္း၊ စၾကာမင္းျဖစ္ရျခင္း၊ အပါယ္ေဘးမွလြတ္ကင္းရျခင္းအက်ိဳးမ်ားကို ခံစားခဲ့ရၿပီး ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားပြင့္ေတာ္မူေသာအခါ “ေဗာဓိသိဥၶက မေထရ္”အမည္ျဖင့္ ပဋိသမ႓ိဒါေလးပါး၊ ၀ိေမာကၡရွစ္ပါး၊ အဘိညာဥ္ေျခာက္ပါးတုိ႔ကို ရရွိပိုင္ဆိုင္ကာ အာသေ၀ါကုန္ခမ္း “ရဟႏၲာ”ျဖစ္ေတာ္မူခဲ့တဲ့အေၾကာင္းကုိ ေထရာပဒါန္က်မ္းဂန္၌ မေထရ္ျမတ္ႀကီး ကုိယ္ေတာ္တိုင္ သူရဲ႕ဘဝျဖစ္ေတြကုိ ေနာက္လူသားတို႔အတုယူႏိုင္ဖုိ႔ ေဟာၾကားထားပါသည္။
“ဂေႏၶာဒကတိႆမေထရ္ အေလာင္းသည္လည္း ပဒုမုတၱရဘုရားရွင္၏ ေဗာဓိပင္ကို နံ႔သာေရျဖင့္ သြန္းေလာင္းေသာကုသိုလ္ေၾကာင့္ နတ္ျပည္၌ျဖစ္ရျခင္း၊ အနာေရာဂါမ႐ွိျခင္း၊ ေသာကကင္းေဝးျခင္း စေသာအက်ိဳးမ်ားကို ခံစားရၿပီး ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားပြင့္ေတာ္မူေသာ အခါ “ဂေႏၶာဒကိယမေထရ္” အမည္ျဖင့္ ပဋိသမ႓ိဒါေလးပါး၊၀ိေမာကၡရွစ္ပါး၊ အဘိညာဥ္ေျခာက္ပါးတုိ႔ကို ရရွိပိုင္ဆိုင္ကာ
အာသေ၀ါကုန္ခမ္း ရဟႏၲာျဖစ္ေတာ္မူခဲ့ေလသည္။
ထိုကဲ့သုိ႔ ပူေဇာ္ထုိက္ ကုိးကြယ္ထုိေသာ ေဗာဓိေညာင္ပင္ကို ဝမ္းတြင္းျမဳိ႕နယ္၊ ဆပ္ခင္းရြာ၊ ေလးထပ္ေက်ာင္းဝန္းအတြင္းမွာလဲ ပူေဇာ္ပသျခင္း၊ အေနကဇာတင္ျခင္း၊ ေညာင္ေရသြန္းေလာင္းျခင္း မဂၤလာမ်ားကုိ ျပဳလုပ္မွာျဖစ္ပါတယ္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ေဗာဓိေညာင္ပင္ကို ေရသြန္းေလာင္းေသာအခါ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ဤေနရာဌာန၌ပင္ မာရ္စစ္သည္အပါင္းကို ေအာင္ျမင္ျပီး၊ ဤေနရာဌာန၌ပင္ သစၥာေလးပါးကို သိျမင္ကာ၊ ဤေနရာဌာန၌ပင္ ဘုရားအျဖစ္သုိ႔ ေရာက္ေတာ္မူခဲ့ေလသည္ ဟု “ျမတ္ဗုဒၶ၏ ဂုဏ္ေတာ္” တုိ႔ကို ေလးေလးနက္နက္ အာရံုယူကာ “သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ ထြက္ေျမာက္ရန္”ဆုပန္ၿပီး ေရွးက ရဟႏၲာမေထရ္ျမတ္ၾကီးမ်ားကို အတုယူကာ သြန္းေလာင္း ပူေဇာ္သင့္ပါေၾကာင္း တိုက္တြန္းခ်င္ပါတယ္။
မဇၥိ်မ စာသင္သား
08.05.2017.
ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ားရဲ႕ဓမၼစကားမ်ား
စုစည္းရာစာမ်က္ႏွာမွ တစ္ဆင့္ျပန္လည္
ကူးယူေဖာ္ျပ ေဝမွ်ပါသည္။
#ကဗ်ာ
ယေသာ္ခင္ေလး ၊ ညီေထြးအာနန္
ကာဠဳဒါယိ ၊ ေဗာဓိရုကၡံ
က႑ကျမင္း ၊ ကြ်န္ရင္းေမာင္ဆန္
ေရႊအိုးစြက္ ၊ ဖြားဘက္ခုနစ္တန္…