Wednesday, August 15, 2018

ပ႒ာန္းပါဂဠိေတာ္ ျမန္မာျပန္


ပ႒ာန္း ပစၥယနိေဒၵသ ပါဠိေတာ္/ျမန္မာျပန္
--------------------------------------

----------------------------

မဟာေဗာဓိ / Mahar Bodhi  ( page ) မွ ထပ္ဆင္႔ ဓမၼဒါနျပဳပါသည္။                    ဆရာႀကီး ေဒါက္တာမင္းတင္မြန္ ေရးေသာ
.  ❄၂၄ ပစၥည္း ပ႒ာန္းအဓိပၸာယ္❄
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
၁။ ေဟတုပစၥည္း၏ ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖
ဟိတ္ (၆) ပါးသည္ ၎တို႔ႏွင့္ တေပါင္းတည္း ယွဥ္ျဖစ္ၾကေသာ စိတ္ေစတသိက္မ်ား ဟူသည့္တရားတို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ထိုစိတ္ေစတသိက္တို႔ ျဖစ္ေစေသာ စိတၱဇရုပ္ကိုလည္းေကာင္း ျဖစ္ေပၚေစ၍ ျမဲျမံခိုင္ခံ့၊ သန္စြမ္းစြာ တည္ေနေအာင္ ေဟတုပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

၂။ အာရမၼဏပစၥည္း၏ ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) ရူပါရံုသည္ ျမင္သိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္တို႔ကို ၎အားဆြဲတြယ္ေထာက္တည္၍ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ အာရမၼဏသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၂) သဒၵါရံုသည္ ၾကားသိစိတ္ႏွင့္ ။ပ။
(၃) ဂႏၶာရံုသည္ နံသိစိတ္ႏွင့္ ။ပ။
(၄) ရသာရံုသည္ စားသိစိတ္ႏွင့္ ။ပ။
(၅) ေဖာ႒ဗၺာရံုသည္ ထိသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္တို႔ကို ၎အားဆြဲတြယ္ေထာက္တည္၍ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ အာရမၼဏသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၆) ရူပါရံု၊ သဒၵါရံု၊ ဂႏၶာရံု၊ ရသာရံု၊ ေဖာ႒ဗၺာရံုတို႔သည္ မေနာဓာတ္အမည္ရသည့္ ပဥၥြဒြါရ၀ဇၨန္းစိတ္၊ သမၸဋိစိၧဳန္းစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္တို႔ကို ၎အားဆြဲတြယ္ေထာက္တည္၍ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ အာရမၼဏသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၇) အလံုးစံုေသာ တရားတို႔သည္ တနည္း အာရံု ၆-ပါးတို႔သည္ မေနာ၀ိဉာဏဓာတ္အမည္ရေသာ စိတ္ ၇၆-ပါးႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္တို႔ကို ၎အားဆြဲတြယ္ေထာက္တည္၍ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ အာရမၼဏသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၈) အၾကင္အၾကင္ အာရံုတရားတို႔ကို အာရံုျပဳ၍ စိတ္ေစတသိက္မားဟူသည့္ တရားတို႔ ျဖစ္ေပၚလာၾက၏။ ထိုထိုအာရံုတို႔သည္ ထိုထို စိတ္ေစတသိက္တို႔အား ၎တို႔ကို ဆြဲတြယ္ေထာက္တည္၍ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ အာရမၼဏသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။



၃။ အဓိပတိပစၥည္း၏ ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) အဓိပတိထိုက္ေသာဆႏၵသည္ ဆႏၵႏွင့္ တေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္ၾကေသာ စိတ္ေစတသိက္မ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ ထိုစိတ္ေစတသိက္တို႔ျဖစ္ေစေသာ စိတၱဇရုပ္ကိုလည္းေကာင္း၊ ဆႏၵကျဖစ္ေစလိုေသာ အလုပ္ၿပီးေျမာက္ေအာင္ ေရွ႕ေဆာင္ၿပီး အႀကီးအကဲအျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၂) အဓိပတိထိုက္ေသာ ၀ီရိယသည္ ၀ီရိယႏွင့္ တေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္ၾကေသာ စိတ္ေစတသိက္မ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ ထိုစိတ္ေစတသိက္တို႔ျဖစ္ေစေသာ စိတၱဇရုပ္ကိုလည္းေကာင္း လက္ရွိ အလုပ္ၿပီးေျမာက္ေအာင္ ေရွ႕ေဆာင္ၿပီး အႀကီးအကဲအျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၃) အဓိပတိထိုက္ေသာစိတ္သည္ မိမိႏွင့္ တေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္ၾကေသာ စိတ္ေစတသိက္မ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ ထိုစိတ္ေစတသိက္တို႔ျဖစ္ေစေသာ စိတၱဇရုပ္ကိုလည္းေကာင္း လက္ရွိ အလုပ္ၿပီးေျမာက္ေအာင္ ေရွ႕ေဆာင္ၿပီး အႀကီးအကဲအျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၄) အဓိပတိထိုက္ေသာ ၀ီမံသသည္ တေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္ၾကေသာ စိတ္ေစတသိက္မ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ ထိုစိတ္ေစတသိက္တို႔ျဖစ္ေစေသာ စိတၱဇရုပ္ကိုလည္းေကာင္း၊ လက္ရွိအလုပ္ၿပီးေျမာက္ေအာင္ ေရွ႕ေဆာင္ၿပီး အႀကီးအကဲအျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၅) အၾကင္အၾကင္ ႏွစ္သက္ဖြယ္ေကာင္းလွသည့္ အာရံုတရားတို႔ကို အေလးအျမတ္ျပဳ၍ စိတ္ေစတသိက္မ်ားဟူသည့္ တရားတို႔ ျဖစ္ေပၚလာၾက၏။ ထိုထိုအာရံုတို႔သည္ ထိုထိုစိတ္ေစတသိက္တို႔အား အဓိပတိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

၄။ အနႏၱရပစၥည္း၏ အက်ိဳးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) ျမင္သိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္တို႔သည္ မေနာဓာတ္အမည္ရေသာ သမၸဋိစၧိဳန္းစိတ္ျဖင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိတို႔ခ်ဳပ္ဆံုးၿပီးေနာက္ အၾကားမရွိျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၂) သမၸဋိစၧိဳန္းစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစသိက္မ်ားတို႔သည္ မေနာ၀ိညာဏဓာတ္၌ ပါ၀င္ေသာ သႏၲီရဏစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားတို႔ကို မိမိတို႔ခ်ဴပ္ဆုံးၿပီးေနာက္ အၾကားမရွိ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေက်းဇူးျပဳသည္။
(၃) ၾကားသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္တို႔သည္ မေနာဓာတ္အမည္ရေသာ သမၸဋိစိၧဳန္းစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားတို႔ကို မိမိတို႔ခ်ဴပ္ဆံုးၿပီးေနာက္ အၾကားမရွိျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၄) သမၸဋိစၧိဳန္းစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစသိက္မ်ားတို႔သည္ မေနာ၀ိညာဏဓာတ္၌ ပါ၀င္ေသာ သႏီၲရဏစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားတို႔ကို မိမိတို႔ခ်ဴပ္ဆုံးၿပီးေနာက္ အၾကားမရွိ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေက်းဇူးျပဳသည္။
(၅) (၆) နံသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္တို႔သည္ ။ ပ။…..အထက္ပါအတိုင္း။
(၇) (၈) စားသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္တို႔သည္ ……….အထက္ပါအတိုင္း။
(၈) (၁၀) ထိသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္တို႔သည္……….အထက္ပါအတိုင္း။
(၁၁) ေရွ႕ေရွ႕ၿဖစ္ၾကေသာ ကုသိုလ္ေဇာစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားတို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကေသာ ကုသိုလ္ေဇာစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားတို႔ကို မိမိတို႔ခ်ဴပ္ဆံုးၿပီးေနာက္ အၾကားမရွိ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၂) ေရွ႔ေရွ႔ျဖစ္ၾကေသာ ကုသိုလ္ေဇာစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားတို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ ျဖစ္ၾကာေသာ အဗ်ာကတစိတ္ (တဒါရံုစိတ္/ဘ၀င္စိတ္)ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိတို႔ ခ်ဳပ္ဆံုးၿပီးေနာက္ အၾကားမရွိျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၃) ေရွ႕ေရွ႕ျဖစ္ၾကေသာ အကုသိုလ္ေဇာစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားတို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ ျဖစ္ၾကာေသာ အကုသိုလ္ေဇာစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိတို႔ ခ်ဳပ္ဆံုးၿပီးေနာက္ အၾကားမရွိျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၄) ေရွ႔ေရွ႔ျဖစ္ၾကေသာ အကုသိုလ္ေဇာစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားတို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ ျဖစ္ၾကာေသာ အဗ်ာကတစိတ္ (တဒါရံုစိတ္/ဘ၀င္စိတ္)ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိတို႔ ခ်ဳပ္ဆံုးၿပီးေနာက္ အၾကားမရွိျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၅) ေရွ႔ေရွ႔ျဖစ္ၾကေသာ အဗ်ာကတစိတ္ (ၾကိယာစိတ္/၀ိပါက္စိတ္/ဖိုလ္စိတ္) ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားသည္ ေနာက္ေနာက္ ျဖစ္ၾကာေသာ အဗ်ာကတစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိတို႔ ခ်ဳပ္ဆံုးၿပီးေနာက္ အၾကားမရွိျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၆) ေရွ႔ေရွ႔ျဖစ္ၾကေသာ အဗ်ာကတစိတ္ (မေနာဒြါရဝဇၨန္းစိတ္) ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားသည္ ေနာက္ေနာက္ ျဖစ္ၾကာေသာ ကုသိုလ္ေဇာစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိတို႔ ခ်ဳပ္ဆံုးၿပီးေနာက္ အၾကားမရွိျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၇) ေရွ႔ေရွ႔ျဖစ္ၾကေသာ အဗ်ာကတစိတ္ (မေနာဒြါရဝဇၨန္းစိတ္) ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားသည္ ေနာက္ေနာက္ ျဖစ္ၾကာေသာ အကုသိုလ္ေဇာစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိတို႔ ခ်ဳပ္ဆံုးၿပီးေနာက္ အၾကားမရွိျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၈) အၾကင္အၾကင္တရားတို႔ (စိတ္ႏွင့္ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ား) ခ်ဳပ္ဆံုးၿပီးသည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ ဤတရားမ်ား (စိတ္ႏွင့္ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ား) ျဖစ္ေပၚ၏။ ထိုေရွ႕ျဖစ္ေသာ တရားတို႔သည္ ေနာက္ျဖစ္ေသာ တရားတို႔ကို မိမိတို႔ခ်ဴပ္ဆံုးၿပီးေနာက္ အၾကားမရွိ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

၅။ သမနႏၲရပစၥည္း၏ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖
အနႏၲရပစၥည္း အဓိပၸာယ္အတိုင္း ဆို၍ အၾကားမရွိကို ေကာင္းစြာအၾကားမရွိဘဲ ဟု ေျပာင္းပါ။

၆။ သဟဇာတပစၥည္း ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) နာမ္ခႏၶာေလးပါးသည္ (စိတ္ႏွင့္ေစတသိက္တို႔သည္) အျပန္အလွန္ တခုကိုတခု အတူတကြျဖစ္ေပၚလာေအာင္ သဟဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၂) မဟာဘုတ္ေလးပါးသည္ (ပထ၀ီ၊ အာေပါ၊ ေတေဇာ၊ ၀ါေယာတို႔သည္) အျပန္အလွန္ တခုကိုတခု အတူတကြျဖစ္ေပၚလာေအာင္ သဟဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၃) ပဋိသေႏၶစိတ္ဥပပါဒ္သည့္အခါ၌ နာမ္ႏွင့္ရုပ္တို႔သည္ (ပဋိသေႏၶစိတ္၊ ေစတသိက္မ်ားႏွင့္ ကမၼဇရုပ္တို႔သည္) အျပန္အလွန္ တခုကိုတခု အတူတကြျဖစ္ေပၚလာေအာင္ သဟဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၄) စိတ္ေစတသိက္တို႔သည္ မိမိတို႔ ျဖစ္လာသည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ စိတၱဇရုပ္ကိုပါ အတူတကြျဖစ္ေပၚလာေအာင္ သဟဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၅) မဟာဘုတ္ေလးပါးတို႔သည္ မိမိတို႔ျဖစ္သည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ အမွီရုပ္မ်ားကိုပါ အတူတကြျဖစ္ေပၚေအာင္ သဟဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၆) ရုပ္တရားတုိ႔သည္ နာမ္တရားတို႔အား တခိ်ဳ႕ေသာအခါ၌ သဟဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။ တခ်ိဳ႕ေသာအခါ၌ သဟဇာတပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးမျပဳပါ။

၇။ အညမညပစၥည္း ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) နာမ္ခႏၶာေလးပါးသည္ တပါးကိုတပါးက အျပန္အလွန္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၂) မဟာဘုတ္ေလးပါးသည္ တပါးကိုတပါးက အျပန္အလွန္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၃) ပဋိသေႏၶစိတ္ ဥပါဒ္သည့္အခါ၌ နာမ္ႏွင့္ရုပ္တို႔သည္ အျပန္အလွန္ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၈) နိႆ ယ ပစၥည္း၏ ေက်းဇူးျပဳပံု
(၁) နာမ္ခႏၶာေလးပါးသည္ တပါးကိုတပါး အျပန္အလွန္ မီွရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၂) မဟာဘုတ္ေလးပါးတို႔သည္ တပါးကိုတပါး အျပန္အလွန္ မီွရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။ တပါးကိုတပါး အျပန္အလွန္ မီွရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၃) ပဋိသေႏၶစိတ္ ဥပါဒ္သည့္အခါ၌ နာမ္ႏွင့္ရုပ္တို႔သည္ အျပန္အလွန္ မီွရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၄) စိတ္ေစတသိက္တို႔သည္ စိတ္ကျဖစ္ေစေသာ စိတၱဇရုပ္တို႔ကို မွီရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၅) မဟာဘုတ္ေလးပါးတို႔သည္ ဥပါဒါရုပ္တို႔ကို မွီရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၆) စကၡဳပသာဒ (စကၡဳ၀တၱဳ) သည္ ျမင္သိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္တို႔ကို မွီရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၇) ေသာတပသာဒ (ေသာတ၀တၳဳ) သည္ ၾကားသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္တို႔ကို မွီရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၈) ဃာနပသာဒ (ဃာန၀တၳဳ) သည္နံသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္တို႔ကို မွီရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၉) ဇိ၀ွာပသာဒ (ဇိ၀ွာ၀တၳဳ) သည္ စားသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္တို႔ကို မွီရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၀) ကာယပသာဒ (ကာယ၀တၱဳ) သည္ ထိသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္တို႔ကို မွီရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၁) အၾကင္ဟဒယ၀တၳဳရုပ္မ်ားကို အမွီျပဳ၍ မေနာဓာတ္ႏွင့္ မေနာ၀ိညာဏဓာတ္တို႔ ျဖစ္ေပၚၾက၏။ ထိုဟဒယ၀တၳဳရုပ္တို႔သည္ မေနာဓာတ္၊ မေနာ၀ိညာဏဓာတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္တို႔ကို မီွရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

၉။ ဥပနိႆ ယ ပစၥည္း ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) ေရွ႕ေရွ႕ၿဖစ္ၾကေသာ ကုသိုလ္တရားတို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကေသာ ကုသိုလ္တရားတို႔ကို အားႀကီးေသာ မီွရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၂) ေရွ႔ေရွ႔ျဖစ္ၾကေသာ ကုသိုလ္တရားတို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔ကို တခ်ိဳ႔ေသာအခါမွ အားႀကီးေသာ မီွရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၃) ေရွ႔ေရွ႔ျဖစ္ၾကေသာ ကုသိုလ္တရားတို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကေသာ အဗ်ာကတတရားတို႔ကို အားႀကီးေသာ မီွရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၄) ေရွ႔ေရွ႔ျဖစ္ၾကေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔ကို အားႀကီးေသာ မီွရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၅) ေရွ႔ေရွ႔ျဖစ္ၾကေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကေသာ ကုသိုလ္တရားတို႔ကို တခ်ိဳ႔ေသာအခါ၌ အားႀကီးေသာ မီွရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၆) ေရွ႔ေရွ႔ျဖစ္ၾကေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကေသာ အဗ်ာကတတရားတို႔ကို အားႀကီးေသာ မီွရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၇) ေရွ႔ေရွ႔ျဖစ္ၾကေသာ အဗ်ာကတတရားတို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကေသာ အဗ်ညပတတရားတို႔ကို အားႀကီးေသာ မီွရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၈) ေရွ႔ေရွ႔ျဖစ္ၾကေသာ အဗ်ာကတတရားတို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကေသာ ကုသိုလ္တရားတို႔ကို အားႀကီးေသာ မီွရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၉) ေရွ႔ေရွ႔ျဖစ္ၾကေသာ အဗ်ာကတတရားတို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔ကို အားႀကီးေသာ မီွရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၁၀) ရာသီဥတုႏွင့္ အစားအစာေဘာဇဥ္တို႔သည္ အားႀကီးေသာ မီွရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၁) မိဘ၊ ဆရာ စသည့္ ပုဂၢိဳလ္တို႔သည
္ အားႀကီးေသာ မီွရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၁၂) အိမ္၊ ေက်ာင္းစသည့္ ေနရာထိုင္ခင္းတို႔သည္ အားႀကီးေသာ မွီရာအျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

(ပုေရဇာတမွ အ၀ိဂတပစၥည္း အဓိပၸာယ္ကို ဆက္လက္ေဖၚျပပါမည္။

(((သာသနာကြယ္ရင္ အဘိဓမၼာကစၿပီး အရင္ကြယ္မယ္၊ အဘိဓမၼာကြယ္ရင္လညး္ ပ႒ာန္းကအရင္ကြယ္မယ္လို႔ ေက်းဇူးရွင္ ဆရာေတာ္ဘုရားေတြက မိန္႔မွာေဟာၾကား ဆံုးမ ျပသၾကတာကို အႀကိမ္ႀကိမ္ နာၾကားခဲ့ရပါတယ္။ အဘိဓမၼာအေၾကာင္းကို ေလ့လာရင္ အဘိဓမၼာရဲ့ တန္ဖိုးကိုသိမယ္။ အဘိဓမၼာထဲမွာမွ သက္ရွိသက္မဲ့ သဘာ၀ေလာကႀကီးတခုလံုးနဲ႔ဆိုင္တဲ့ အေၾကာင္းက်ိဳးဆက္စပ္ၿပီး ေက်းဇူးျပဳပံုကို ေဟာၾကားထားတဲ့ ပ႒ာန္းက အက်ယ္ျပန္႔ဆံုး ခက္ခဲနက္ဆံုးဆံုးမို႔ အဘိဓမၼာ ခုႏွစ္က်မ္းမွာ ပ႒ာန္းက်မ္းကို ဘုရားက ေနာက္ဆံုးမွ ေဟာတယ္လို႔သိရပါတယ္။
ဒီလို ခက္ခဲနက္နဲတဲ့ ပ႒ာန္းကို အဓိပၸာယ္သိၿပီး ရြတ္တာနဲ႔ အဓိပၸာယ္မသိခင္က ရြတ္တာ တန္ဖိုးကြာျခားပံု၊ သဒၵါတရား ကြာျခားပံုကို ကိုယ္တိုင္ခံစားရသလို အားလံုးကို ခံစားေစခ်င္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္မို႔ ဆရာႀကီးေဒါက္တာ မင္းတင္မြန္ ေရးထားတဲ့အတိုင္း ျပန္ကူးၿပီး ေဖၚျပလိုက္ပါတယ္။ ))

၁၀။ ပုေရဇာတပစၥည္း ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) စကၡဳပသာဒ (စကၡ၀တၳဳ) သည္ ေရွ႔၌ျဖစ္ႏွင့္ၿပီး ေနာက္၌ျဖစ္ေသာ ျမင္သိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္တို႔ကို ပုေရဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၂) ေသာတပသာဒ (ေသာတ၀တၳဳ) သည္ ေရွ႔၌ျဖစ္ႏွင့္ၿပီး ေနာက္၌ျဖစ္ေသာ ၾကားသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္တို႔ကို ပုေရဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၃) ဃာနပသာဒ (ဃာန၀တၳဳ) သည္ ေရွ႔၌ျဖစ္ႏွင့္ၿပီး ေနာက္၌ျဖစ္ေသာ နံသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္တို႔ကို ပုေရဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၄) ဇိ၀ွာပသာဒ (ဇိ၀ွာ၀တၳဳ) သည္ ေရွ႔၌ျဖစ္ႏွင့္ၿပီး ေနာက္၌ျဖစ္ေသာ စားသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္တို႔ကို ပုေရဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၅) ကာယပသာဒ (ကာယ၀တၳဳ) သည္ ေရွ႔၌ျဖစ္ႏွင့္ၿပီး ေနာက္၌ျဖစ္ေသာ ျမင္သိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္တို႔ကို ပုေရဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၆) ရူပါရံု- အဆင္းသည္ ေရွ႔၌ျဖစ္ႏွင့္ၿပီး ေနာက္၌ျဖစ္ေသာ ျမင္သိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္တို႔ကို ပုေရဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၇) သဒၵါရံု-အသံသည္ ေရွ႔၌ျဖစ္ႏွင့္ၿပီး ေနာက္၌ျဖစ္ေသာ ၾကားသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္တို႔ကို ပုေရဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၈) ဂႏၶာရံု-အနံ႔သည္ ေရွ႔၌ျဖစ္ႏွင့္ၿပီး ေနာက္၌ျဖစ္ေသာ နံသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္တို႔ကို ပုေရဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၉) ရသာရံု-အရသာသည္ ေရွ႔၌ျဖစ္ႏွင့္ၿပီး ေနာက္၌ျဖစ္ေသာ စားသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္တို႔ကို ပုေရဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၀) ေဖာ႒ဗၺာရံု (အထိအေတြ႔) သည္ ေရွ႔၌ျဖစ္ႏွင့္ၿပီး ေနာက္၌ျဖစ္ေသာ ထိသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္တို႔ကို ပုေရဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၁) ရူပါရံု၊ သဒၵါရံု၊ ဂႏၶာရံု၊ ရသာရံု၊ ေဖာ႒ဗၺာရံုတို႔သည္ ေရွ႔၌ျဖစ္ႏွင့္ၿပီး ေနာက္၌ျဖစ္ေသာ မေနာဓာတ္ေခၚ ပဥၥြဒြါရ၀ဇၨန္းစိတ္၊ သမၸဋိစၦိဳန္းစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္တို႔ကို ပုေရဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၂) အၾကင္ဟဒယ၀တၱဳရုပ္မ်ားကို အမွီျပဳ၍ မေနာဓာတ္ႏွင့္ မေနာ၀ိညာဏဓာတ္တို႔ ျဖစ္ေပၚၾက၏။ ထိုဟဒယ၀တၱဳတို႔သည္ ေရွ႔၌ျဖစ္ႏွင့္ၿပီး ေနာက္၌ျဖစ္ေသာ မေနာဓာတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္တို႔ကို ပုေရဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၿပီးလွ်င္ မေနာ၀ိညာဏဓာတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္တို႔ကို တခ်ိဳ႔ေသာအခါ၌ ပုေရဇာတပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၍ တခ်ိဳ႔ေသာအခါ၌ ပုေရဇာတပစၥယ သတိၱျဖင့္ ေက်းဇူးမျပဳပါ။

၁၁။ ပစၦာဇာတပစၥည္း၏ ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) ေနာက္၌ျဖစ္ၾကေသာ စိတ္ေစတသိက္တို႔သည္ ေရွ႕၌ျဖစ္ႏွင့္ေသာ ဤ၀တၳဳ (ဟဒယ၊ စကၡဳ၊ ေသာတ၊ ဃာန၊ ဇိ၀ွါ၊ ကာယ) တို႔ကို ပစၧာဇာတပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

၁၂။ အာေသ၀နပစၥည္း၏ ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) ေရွ႔ေရွ႔ျဖစ္ၾကေသာ ကုသိုလ္တရားတို႔သည္ (ကုသိုလ္ေဇာစိတ္ႏွင့္ ေစတသိက္တို႔သည္) ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကေသာ ကုသိုလ္တရားတို႔ကို (ကုသိုလ္ေဇာစိတ္ႏွင့္ ေစတသိက္တို႔ကို) အာေသ၀နပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၂) ေရွ႔ေရွ႔ျဖစ္ၾကေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔သည္ (အကုသိုလ္ေဇာစိတ္ႏွင့္ ေစတသိက္တို႔သည္) ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔ကို (အကုသိုလ္ေဇာစိတ္ႏွင့္ ေစတသိက္တို႔ကို) အာေသ၀နပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၃) ေရွ႔ေရွ႔ျဖစ္ၾကေသာ ၾကိယာဗ်ာကတာတရားတို႔သည္ ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ၾကေသာ ၾကိယာဗ်ာကတာတရားတို႔ကို အာေသ၀နပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။

၁၃။ ကမၼပစၥည္း၏ ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) ကုသိုလ္ကံ၊ အကုသိုလ္ကံတို႔သည္ ၀ိပါက္နာမ္ခႏၶာေလးပါးႏွင့္ ကဋတၱာရုပ္ဟူေသာ ရူပကၡႏၶာတို႔ကို ကမၼပစၥယသတၱိျဖင့္ ျဖစ္ေပၚေစ၏။
(၂) ေစတနာသည္ မိမိႏွင့္တေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္ေသာ စိတ္ေစတသိက္မ်ားႏွင့္ ထိုစိတ္ေစတသိက္တို႔ျဖစ္ေစေသာ စိတၱဇရုပ္တို႔ကို ကမၼပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

၁၄။ ၀ိပါကပစၥည္း၏ ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) ကံ၏အက်ိဳးျဖစ္ေသာ နာမ္ခႏၶာေလးပါး (၀ိပါက္စိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ား) တို႔သည္ အျပန္အလွန္ တခုကိုတခု ေအးေအးလူလူ ျဖစ္ေစသည့္ ၀ိပါကပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

၁၅။ အာဟာရပစၥည္း၏ ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) အလုပ္အေလြးျပဳ၍ စားမ်ိဳအပ္ေသာ အစာအာဟာရသည္ ဤခႏၶာကိုယ္အား က်န္းမာသန္စြမ္းေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ေထာက္ပံ့ ထမ္းေဆာင္ျခင္းဟူသည့္ အာဟာရပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၂) ရုပ္မဟုတ္ေသာ နာမ္အာဟာရ (ဖ ႆ၊ ေစတနာ၊ ၀ိညာဏ္) တို႔သည္ ၎တို႔ႏွင့္ တေပါင္းတည္း ယွဥ္ျဖစ္ေသာ စိတ္ေစတသိက္မ်ားႏွင့္ ထိုစိတ္ေစတသိက္တို႔ ျဖစ္ေစေသာ စိတၱဇရုပ္တို႔ကို အာဟာရပစၥယ
သတၲိျဖင့္ေက်းဇူးျပဳ၏။

၁၆ ။ဣၿႏၵိယပစၥည္း၏ ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) စကၡဳေျႏၵအမည္ရသည့္ စကၡဳပသာဒသည္ ျမင္သိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားကို အစိုးရျခင္းျဖင့္ ဣၿႏၵိယပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၂) ) ေသာတိေျႏၵအမည္ရသည့္ ေသတပသာဒသည္ ၾကားသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားကို အစိုးရျခင္းျဖင့္ ဣၿႏၵိယပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၃) ) ဃနိေျႏၵအမည္ရသည့္ ဃနပသာဒသည္ နံသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားကို အစိုးရျခင္းျဖင့္ ဣၿႏၵိယပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၄) ) ဇိ၀ွိေျႏၵအမည္ရသည့္ ဇိ၀ွာပသာဒသည္ စားသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားကို အစိုးရျခင္းျဖင့္ ဣၿႏၵိယပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၅) ) ကာယိေျႏၵအမည္ရသည့္ ကာယပသာဒသည္ ထိသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားကို အစိုးရျခင္းျဖင့္ ဣၿႏၵိယပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၆) ဇိ၀ိတရုပ္သည္ ကမၼဇရုပ္မ်ားအသက္ရွင္ရန္ ဣၿႏၵိယပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၇) ရုပ္မဟုတ္ေသာ နာမ္ဣေျႏၵတို႔သည္ မိမိႏွင့္ တေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္ၾကေသာ စိတ္ေစတသိက္မ်ားႏွင့္ ထိုစိတ္ေစတသိက္တို႔ ျဖစ္ေစေသာ စိတၱဇရုပ္တို႔ကို အစိုးရျခင္းျဖင့္ ဣၿႏၵိယပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

၁၇။ ဈာနပစၥည္း၏ ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) ဈာနင္တရားတို႔သည္ ၎ႏွင့္ တေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္ၾကေသာ စိတ္ေစတသိက္မ်ားႏွင့္ ထိုစိတ္ေစတသိက္တို႔ ျဖစ္ေစေသာ စိတၱဇရုပ္တို႔ကို အာရံုသို႔ ေရွးရႈစူးစိုက္ၿပီး ရႈေစျခင္းျဖင့္ ဈာနပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

၁၈။ မဂၢပစၥည္း၏ ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖
(၁) မဂၢင္တရားတို႔သည္ ၎ႏွင့္ တေပါင္းတည္းယွဥ္ျဖစ္ၾကေသာ စိတ္ေစတသိက္မ်ားႏွင့္ ထိုစိတ္ေစတသိက္တို႔ ျဖစ္ေစေသာ စိတၱဇရုပ္တို႔ကို မဂၢပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

၁၉။ သမၸယုတၱပစၥည္း၏ ေက်းဇူးျပဳပံု
(၁) ရုပ္မဟုတ္ေသာ နာမ္ခႏၶာေလးပါး (စိတ္ႏွင့္ေစတသိက္) တို႔သည္ အျပန္အလွန္ တခုကိုတခု သမၸယုတၱပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

၂၀။ ၀ိပၸယုတၱပစၥည္း၏ ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) ရုပ္တရားသည္ နာမ္တရားအား ၀ိပၸယုတၱပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။ နာမ္တရားသည္ ရုပ္တရားအား ၀ိပၸယုတၱပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

၂၁။ အတၳိပစၥည္း၏ ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) နာမ္ခႏၶာေလးပါးသည္ (စိတ္ႏွင့္ေစတသိက္တို႔သည္) အျပန္အလွန္ တခုကိုတခု အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ (မိမိအထင္အရွားရွိျခင္းျဖင့္) ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၂) မဟာဘုတ္ေလးပါးသည္ (ပထ၀ီ၊ အာေပါ၊ ၀ါေယာ၊ ေတေဇာတို႔သည္) အျပန္အလွန္ တခုကိုတခု အတၳိပစၥယ သတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၃) ပဋိသေႏၶစိတ္ ဥပါဒ္သည့္အခါ၌ နာမ္ႏွင့္ရုပ္တို႔သည္ အျပန္အလွန္ တခုကိုတခု အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၄) စိတ္ႏွင့္ေစတသိက္တို႔သည္ ထိုစိတ္ကျဖစ္ေစေသာ စိတၱဇရုပ္ကို အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၅) မဟာဘုတ္ေလးပါးသည္ ဥပါဒါ အမွီရုပ္တို႔ကို အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၆) စကၡဳပသာဒ (စကၡဳ၀တၳဳ) သည္ ျမင္သိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိအထင္အရွားရွိျခင္းျဖင့္ အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၇) ေသာတပသာဒ (ေသာတ၀တၳဳ) သည္ ၾကားသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိအထင္အရွားရွိျခင္းျဖင့္ အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၈) ဃာနပသာဒ (ဃာန၀တၳဳ) သည္ နံသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိအထင္အရွားရွိျခင္းျဖင့္ အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၉) ဇိ၀ွါပသာဒ (ဇိ၀ွါ၀တၳဳ) သည္ စားသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိအထင္အရွားရွိျခင္းျဖင့္ အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၀) ကာယပသာဒ (ကာယ၀တၳဳ) သည္ ထိသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိအထင္အရွားရွိျခင္းျဖင့္ အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၁) ရူပါရံု (အဆင္း) သည္ ျမင္သိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိအထင္အရွားရွိျခင္းျဖင့္ အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၂) သဒၵါရံု (အနံ႔ံ) သည္ ၾကားသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိအထင္အရွားရွိျခင္းျဖင့္ အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၃) ဂႏၵာရံု (ရနံ႔) သည္ နံသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိအထင္အရွားရွိျခင္းျဖင့္ အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၄) ရသာရံု (အရသာ) သည္ စားသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိအထင္အရွားရွိျခင္းျဖင့္ အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၅) ေဇာ႒ဗၺာရံု (အထိအေတြ႔) သည္ ထိသိစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္မ်ားကို မိမိအထင္အရွားရွိျခင္းျဖင့္ အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။
(၁၆) ရူပါရံု၊ သဒၵါရံု၊ ဂႏၶာရံု၊ ရသာရံု၊ ေဖာ႒ဗၺာရံုတို႔သည္ မေနာဓာတ္အမည္ရေသာ ပဥၥြဒြါရ၀ဇၨန္းစိတ္၊ သမၸဋိစိၧဳန္းစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္တို႔ကို မိမိတို႔ ထင္ရွားစြာ ရွိျခင္းျဖင့္ အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳၾက၏။
(၁၇) ) အၾကင္ဟဒယ၀တၳဳရုပ္မ်ားကို အမွီျပဳ၍ မေနာဓာတ္ႏွင့္ မေနာ၀ိညာဏဓာတ္တို႔ ျဖစ္ေပၚၾက၏။ ထိုဟဒယ၀တၳဳရုပ္တို႔သည္ မေနာဓာတ္၊ မေနာ၀ိညာဏဓာတ္ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္တို႔ကို ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ မိမိတို႔ အထင္အရွား ရွိျခင္းျဖင့္ အတၳိပစၥယသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

၂၂။ နတၳိပစၥည္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) ေကာင္းစြာ ၾကားမရွိဘဲ ခ်ဴပ္ၿငိမ္းသြားၾကေသာ စိတ္ေစတသိက္မ်ားသည္ အေၾကာငး္ကိုစြဲ၍ ျဖစ္လာၾကေသာ စိတ္ေစတသိက္မ်ားကို နတၳိပစၥယသတၱိ (မရွိျခင္း) ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

၂၃။ ၀ိဂတပစၥည္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳပံု
➖➖➖➖➖➖➖➖
(၁) ) ေကာင္းစြာ ၾကားမရွိဘဲ ကင္းခ်ဴပ္သြားၾကေသာ စိတ္ေစတသိက္မ်ားသည္ အေၾကာငး္ကိုစြဲ၍ ျဖစ္လာၾကေသာ စိတ္ေစတသိက္မ်ားကို ၀ိဂတပစၥယသတၱိ (ကင္းခ်ဴပ္ျခင္း) ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

၂၄။ အ၀ိဂတပစၥယ သတၱိျဖင့္ေက်းဇူးျပဳျခင္း
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
အတၳိက ရွိျခင္း၊ အ၀ိဂတက မကင္းခ်ဴပ္ျခင္း ျဖစ္၍ အဓိပၸာယ္အားလံုး တူပါသည္။ တို႔ေၾကာင့္ အတၳိေနရာတြင္ အ၀ိဂတကို အစားထိုးၿပီး မိမိအထင္အရွားရွိျခင္းျဖင့္ ေနရာတြင္ မကင္းခ်ဴပ္ျခင္းျဖင့္ဟု အစားထိုးကာ အတၳိပစၥည္းပါအတိုင္းဆက္ဆိုၿပီး ဆံုးသည့္အခါတြင္ ပစၥယနိေဒၵေသာနိ႒ိေတာ ဟုဆိုရန္ျဖစ္သည္။
ဗုဒၶအဘိဓမၼာ အႏွစ္ခ်ဴပ္ (6th Ed.). ပစၥည္းပိုင္း. (Pp 206-215)

⏪သာယာခ်မ္​း​ေျမ႕ၾကပါ​ေစ⏩

No comments:

Post a Comment